Pojęcia takie jak outdoor, reklama zewnętrzna czy billboard są dziś znane nie tylko specjalistom od reklamy i marketingu, ale niemal każdemu człowiekowi. Można bowiem powiedzieć, że to “wszechobecna” reklama: Katowice czy Bombaj, Los Angeles czy Kapsztad, niemal w każdym mieście znajdziemy jej przykłady. Kto jednak użył tej formy promocji swoich produktów i usług jako pierwszy?
Starożytne “billboardy”
Podobnie jak w przypadku wielu współczesnych wynalazków, outdoor sięga swoimi korzeniami aż do czasów starożytnych. Za najstarszą reklamę zewnętrzną uznaje się papirus znaleziony w okolicach Teb. Egipcjanin będący jej autorem oferował nagrodę za pomoc w odnalezieniu zbiegłego niewolnika. To niezwykłe znalezisko liczy aż trzy tysiące lat! Napisy reklamowe odnaleziono także na murach odkopanych w Pompejach, czyli rzymskim mieście zniszczonym przez erupcję Wezuwiusza w 79 roku naszej ery.
Reklama zewnętrzna w Polsce
Formy reklamy zewnętrznej ewoluowały przez wieki. Wraz z rozwojem maszyn drukarskich triumfy zaczęły święcić plakaty reklamowe, które można było oglądać na angielskich ulicach już w XVII wieku.
Outdoor, który znamy obecnie, to jednak efekt technologii wynalezionych w XX wieku. Z zachodniej Europy oraz Stanów Zjednoczonych nowoczesne rozwiązania przybyły do Polski. Nad Wisłą na dobre zaczęły królować w latach 90., po transformacji ustrojowej. Dziś wpisując w popularną internetową wyszukiwarkę hasła takie jak “reklama Sosnowiec” bez trudu znajdziemy w Polsce firmy, które przygotują kampanie outdoorowe i wykonają billboardy bądź plakaty promujące nasze usługi.