Rozpoczęcie sprzedaży internetowej może być doskonałym biznesem, który pozwoli zarobić spore pieniądze. Wiele osób decyduje się na sprzedaż na Allegro, tam jednak konkurencja ze stałymi użytkownikami, może okazać się zabójcza dla początkujących. Dlatego część z nich decyduje się na założenie sklepu internetowego. Na co zwracać uwagę? Odpowiadamy!
Od czego zacząć handel w internecie?
Może się zdziwisz, ale nie od założenia strony internetowej. Najpierw dobrze zbadaj rynek i przeanalizuj konkurencję. Przyjrzyj się ich strategiom marketingowym, oraz jak wyglądają ich sklepy online. Postaw się w roli klienta – co Ci się podoba na tych witrynach? Co chcesz poprawić? Jakich informacji brakuje? Dzięki temu wyciągniesz wnioski i będziesz mógł stworzyć stronę, która będzie odpowiadała wszystkim wymaganiom klienta.
Analizując konkurencję, zobacz, jak się promują, oraz jakie mają ceny – jest to szczególnie ważne, jeśli branża, w której się specjalizujesz, jest duża. Wtedy trzeba „walczyć” o każdego klienta. Nie rezygnuj z analizy, jeśli prowadzisz mały interes – taki research może przynieść Ci większy zysk w przyszłości.
Dodatkowo zobacz, co najlepiej sprzedaje się w Internecie. W 2023 roku największą liczbą odsłon witryn i zamówień cieszą się sklepy z odzieżą, butami, akcesoriami, książkami, perfumami i sprzętem RTV/AGD.
Znajdź sobie niszę
Rozpoczynając przygodę z biznesem warto znaleźć niszę, w której nie będziemy musieli rywalizować z bardzo rozbudowaną konkurencją. Pamiętajmy jednak, że znalezienie przestrzeni rynkowej, w której nie działa jeszcze wiele firm nie musi od razu przełożyć się na sukces! Przeprowadźmy przynajmniej minimalne badania, czy internauci w ogóle byliby zainteresowani kupnem produktu, który oferujemy. Mała konkurencja może być związana po prostu z małym popytem.
Wybierz platformę ecommerce: PrestaShop, Shoper lub inną
Gdy planujemy ruszyć z naszym sklepem, wybrać musimy platformę, na której zostanie on zbudowany. Możliwości jest wiele. Najpopularniejszymi są takie rozwiązania jak PrestaShop, Shoper, Shoplo czy Woocomerce. Warto także zastanowić się nad wyborem firmy, która pomoże nam zbudować sklep oparty np. o oprogramowanie PrestaShop. Do takiej należy choćby nawet https://jash.pl, specjalizująca się we wspomnianej platformie e-commerce.
Zadbaj o media społecznościowe
Gdy sklep internetowy już istnieje należy zaprezentować się swoim potencjalnym klientom. Nie ma lepszej możliwości niż włączenie się do grona użytkowników mediów społecznościowych! Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, Twitter, LinkedIN – jest ich tak wiele, a każda z platform przyda się w innej branży.
Postaw na pozycjonowanie
Musisz mieć świadomość, że klienci będą wyszukiwać produkty także za pomocą Google’a. Ułatw im trafienie do swojego sklepu internetowego dzięki aktywnemu pozycjonowaniu. Im wyższa lokata w wynikach wyszukiwania, tym lepiej. Internauci mają tendencję do odwiedzania jedynie pierwszych czterech-pięciu odnośników na pierwszej stronie. Jeśli się tam znajdziesz, masz ogromną szansę zwiększyć sprzedaż!
Jak powinien wyglądać sklep internetowy?
Musisz zacząć od atrakcyjnego wyglądu nie tylko strony głównej, ale i podstron. Wybierz odpowiednie kolory, najlepiej takie, które kojarzą się z Twoją firma, lub branżą, którą się zajmujesz. Na górze strony najlepiej umieścić kilka podstawowych kategorii, które podzielisz na podkategorie. Dzięki temu wszystkie produkty, które znajdują się na stronie, będą posegregowane, a klient bez problemu znajdzie to, czego szuka.
Zadbaj o ciekawe grafiki promocyjne. Uwagę klienta przyciągną nie tylko atrakcyjne ceny, ale i promocje. Dlatego warto umieścić baner, w którym przekażesz warunki promocji. Dodatkowo możesz stworzyć osobną zakładkę z przecenionymi produktami.
Zadbaj także o zdjęcia i opisy oferowanych przedmiotów. Dzięki temu potencjalny klient będzie wiedział, że nie kupuje kota w worku, oraz dokładnie zapozna się z funkcjami i zastosowaniem produktu.
Pamiętaj, aby dostosować wygląd strony internetowej do urządzeń mobilnych. Większość osób dokonuje zakupów ze swoich smartphonów. Coraz rzadziej używa się komputerów, czy laptopów. Takie udogodnienie sprawi, że więcej osób pozostanie na Twojej witrynie i zrobi zakupy.
Ile można zarobić na stronie internetowej?
Małe i młode sklepy online, które dopiero zaczynają swoją rywalizację na rynku internetowym, mogą zarobić do około 3000 zł. Większe i bardziej doświadczone firmy, wyciągają nawet do 40 000 zł miesięcznie.
Są to tylko przybliżone liczby, które zostały wyciągnięcie z ogólnych statystyk. To, jak sprawnie będzie działał Twój internetowy biznes i ile zarobisz w przeciągu miesiąca, zależy od wielu czynników m.in. – konkurencja, ceny, promocja, zapotrzebowanie na sprzedawane produkty.
Jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego?
Powiedzieliśmy o zarobkach, ale co ze stratami. Prowadzenie firmy i sprzedaży online wiąże się z kosztami. Ich wysokość zależy od serwisu, który oferuje platformę do założenia sklepu internetowego.
Mam nadzieję, że teraz już wiesz, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę przy zakładaniu sklepu internetowego. Pamiętaj, aby najpierw zbadać rynek, a potem stworzyć atrakcyjnie i przejrzyście wyglądającą stronę, która zachęci klientów swoimi cenami, promocjami, metodami płatności i wysyłki.