Praca w call center nie jest pracą łatwą. Liczy się miły głos, dobra dykcja i poprawna polszczyzna. Nie jest to praca dla osób nieśmiałych lub mających problemy z wysławianiem się. Jednak nawet spełniając wszystkie wymagania na świetnego telemarketera, pracownicy mogą mieć problem z osiąganiem dobrych albo nawet minimalnych wyników. Dlatego właśnie pojawiły się szkolenia dla pracowników call center, które pomagają w przełamaniu barier oraz wytrenowaniu wymaganych umiejętności. Na czym polegają takie kursy i czym powinny się charakteryzować?
Szkolenia call center – jaka jest ich idea?
Szkolenia dla telemarketerów powinny podnosić efektywność kontaktów telefonicznych, dzięki którym firma zyska lepsze wyniki na poziomie spotkań i sprzedaży. Kursy powinny poruszać kwestie psychologii, jak i obszaru merytorycznego. Ich ideą jest zwykle nauczenie telemarketerów owocnej sprzedaży oraz radzenia sobie ze stresem i wielokrotną odmową.
Korzyści ze szkolenia z telemarketingu:
- zwiększenie skuteczności pracowników call center, a co za tym idzie, także sprzedaży,
- poprawa wizerunku firmy w oczach klientów i partnerów,
- nauka nowych i udoskonalenie znanych już technik sprzedaży,
- dostrzeżenie nowych perspektyw handlowych,
- świeżość w kontaktach z klientami i zmniejszenie liczby odmów.
Czym powinny charakteryzować się szkolenia dla telemarketerów?
Pierwszą kwestią, jaka powinna zostać poruszona podczas szkolenia to najczęściej popełniane błędy i jak ich unikać. Czego klienci nie lubią w rozmowach oraz u samych telemarketerów. Wyjaśnienie, dlaczego niektóre osoby tak szybko się rozłączają lub zachowują się konfrontacyjnie, oraz jak sobie z tym radzić. Jest to najczęstszy problem pojawiający się w call center i utrudniający pracownikom tego działu wykonywanie codziennych obowiązków.
Bardzo ważne jest także przygotowanie psychiczne. Telemarketerzy powinny umieć radzić sobie ze stresem oraz odmowami, które zdarzają się w tej branży na porządku dziennym. Bardzo łatwo jest zdemotywować się po usłyszeniu “nie, dziękuję” po raz setny jednego dnia. Szkolenia powinny nauczyć pracowników jak sobie z tym radzić i zachowywać miły i energiczny głos, a także jak pokonywać własne bariery.
Kursy dla pracowników call center opierają swój program także na nauce odpowiednich technik sprzedaży telefonicznej i umiejętności rozróżniania poszczególnych typów klientów. Podczas kursu omawia się różnego rodzaju skrypty, uczy perswazji, a także odpowiednich reakcji na przeróżne obiekcje klientów. Jednak to, co najważniejsze w pracy telemarketera, to umiejętność aktywnego słuchania. To właśnie jej powinni, na szkoleniu, nauczyć się pracownicy call center, aby osiągać coraz lepsze wyniki i nie tracić motywacji do pracy.