Sklep internetowy to sposób na pozyskiwanie klientów przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców zarówno małych, jak i dużych firm decyduje się na sprzedaż produktów właśnie w takiej formie. Wspomagana jest ona przez wiele czynników, jednak jednym z podstawowych jest wybór platformy sprzedażowej. Która będzie zatem najlepsza?
Wyznaczenie celu działalności to podstawa
Gdy już zdecydujemy się założyć pierwszy sklep internetowy, warto przeanalizować rynek i naszych konkurentów, a także określić grupę docelową. W tym przypadku sporym ułatwieniem będzie przegląd innych e-sklepów z wybranej branży. Ułatwi to zrozumienie potrzeb klientów związanych z naszą działalnością.
Wybór asortymentu również jest istotny
To, jak duży asortyment będzie znajdował się w naszym sklepie, zależy tak naprawdę od ilości posiadanych środków pieniężnych. Głównie ten czynnik decyduje o tym, jak duży sklep możemy założyć. Należy pamiętać, że określenie kwoty na sam asortyment to nie wszystko. Dobrze jest wziąć pod uwagę również fakt, że aby rozpocząć sprzedaż w sieci, potrzebujemy do tego dobrej platformy sprzedażowej.
Oprogramowanie sklepu – płatne czy darmowe?
Oprogramowanie sklepu wcale nie musi być płatne. Przykładem tego jest platforma PrestaShop, czyli jeden z najpopularniejszych skryptów do obsługi sklepów internetowych. Oprogramowanie to należy do tych z gatunku open-source, dzięki czemu w łatwy sposób można je dopasować do własnych potrzeb. Jednak nieraz istnieje potrzeba opracowania rozbudowanych i dedykowanych dla danego sklepu modułów, a tym powinien zająć się już programista PrestaShop. Należy pamiętać, że zlecenie pracy programiście wiążę się z pewnymi kosztami przez niego ustalonymi.
Zakładając sklep internetowy możemy zdecydować się również na wersję płatną danego oprogramowania, czyli np. Shoper lub Sote. Pierwsze z nich zostało opracowane przez polską firmę. Oferuje aż 250 funkcji ułatwiających sprzedaż w internecie. Uznawana jest za jedną z najlepszych platform umożliwiających znakomitą obsługę SEO. Shoper to także możliwość licznych integracji z najpopularniejszymi serwisami aukcyjnymi, oprogramowaniami kurierskimi lub księgowymi.
Należy pamiętać, że sam wybór oprogramowania dla naszego sklepu to nie wszystko. Sprzedaż internetowa wymaga systematycznych prac, dzięki którym nasz biznes będzie się cały czas rozwijał i przynosił zyski.
Oprogramowanie sklepu internetowego – najpopularniejsze platformy
PrestaShop
To oprogramowanie, z którego można skorzystać bez żadnych kosztów wejścia. Wspomniany model open-source zapewnia bowiem dostęp do kodu źródłowego. Już na starcie otrzymamy ponad 300 funkcji. Wśród nich są proste narzędzia do obsługi klientów oraz zwrotów towarów, zarządzanie produktami i zapasami czy też możliwość stworzenia sklepu działającego w wielu językach. W PrestaShop możemy też stworzyć nawet kilka sklepów bez instalowania dodatkowych modułów.
Do oprogramowania można jednak dobrać szereg wtyczek i funkcjonalnych rozwiązań. Niestety korzystanie z większości z nich bezpłatne już nie jest. Sklep oparty o PrestaShop nie jest jednak najłatwiejszy w konfiguracji. Tę opcję warto jednak rozważyć choćby ze względu na jej popularność w Polsce. Łatwo znaleźć specjalistów, którzy pomogą w razie problemów.
Magento
To druga popularna platforma, która działa w modelu open-source. Tyle że obecnie funkcjonuje tak tylko częściowo. W 2018 r. została bowiem przejęta przez grupę Adobe. Od tamtej pory Magento jest dostępne również w rozszerzonej wersji, za którą trzeba już jednak zapłacić.
Największe atuty tej platformy to niezwykle duża liczba funkcji oraz skalowalność. Oznacza to, że w razie potrzeby, wraz z rozwojem sklepu, można ją efektywnie rozszerzać. To jedno z najbardziej dynamicznych rozwiązań, świetnie nadaje się do dużych projektów. Minusem są jednak spore koszty. Bez umiejętności programowania stworzenie sklepu w Magento jest trudne, nawet korzystając z opcji open-source trzeba będzie najpewniej wynająć specjalistę. Drogie są także dodatkowe moduły, a do sprawnego zarządzania sklepem przydaje się szkolenie.
Shoper
Shoper działa w systemie zwanym SaaS. Oznacza to, że za prowadzenie sklepu internetowego na tej platformie trzeba płacić abonament. Takie rozwiązanie to wydatki, ale i większe bezpieczeństwo. W ramach abonamentu otrzymujemy między innymi dostęp do pomocy technicznej. Do tego przed podjęciem ostatecznej decyzji możemy skorzystać z dwutygodniowego, bezpłatnego okresu próbnego.
Atutem Shopera jest bez wątpienia szeroki zakres funkcji. Jak już wspominaliśmy, jest ich ponad 250. To również oprogramowanie sklepu, którym łatwo zarządzać. Większość funkcji jest intuicyjna, z ich obsługą poradzi sobie nawet laik. Trzeba jednak pamiętać, że koszty prowadzenia sklepu na Shoperze rosną wraz z uruchamianiem dodatkowych, płatnych funkcjonalności. To oprogramowanie jest także nieco ograniczone pod kątem możliwości SEO w stosunku do konkurencji.
Sote
Podobnie jak Shoper, Sote to oprogramowanie opracowane w Polsce. Również działa w formie SaaS. Tak samo jak konkurent, umożliwia darmowe przetestowanie rozwiązań. W cenie abonamentu otrzymujemy dostęp do podstawowych funkcji i rozwiązań, które w zupełności wystarczą do prowadzenia sprawnie funkcjonującego sklepu. Do atutów Sote należy także prosta integracja płatności czy możliwość wykupienia gotowego hostingu. Za atut można uznać również pomoc techniczną w języku polskim.
Sklep działający w oparciu o Sote można dość łatwo rozszerzać. Za większość dodatkowych funkcji przyjdzie nam jednak zapłacić. Platforma oferuje pewne wsparcie dla działań SEO. Nieco ograniczona jest jednak edycja szablonów. Sote bywa także uznawane za stosunkowo mało rozwojową platformę.